събота, 7 октомври 2017 г.

Хладилна камера за сушене на колбаси


С риск да стана досаден, ще се повторя за сетен поне стотен път, че от години не купувам колбаси, луканки и др.п. странни "месни" продукти от магазина.
Предпочитам да си ги правя сам целогодишно в малки количества. Изобщо не ми тежи веднъж седмично или на две седмици да отделя малко време и да си ги направя.
Със саламите и другите варени изделия нямам проблем, но с тези, които съхнене т.е. т.нар. сурово-сушени като наденици, суджуци, луканки, мини пуски и т.н. и т.н. през летните месеци виждам огромен зор. Задължително трябва де се сушат в хладилник. Факта, че имаме втори хладилник не облегчава кой знае колко положението. Миризми на месо, невъзможност да се ползва за други неща, не винаги добър резултат. И самоделната ми сушилня не помага през лятото, когато е топло, тъй като не може да охлади въздуха под 20С. След дълго проучване, четене и сравняване стигнах до извода, че може да се пригоди стар работещ хладилник, в който да се добави вентилатор, термостат, измервател на влажността и т.н. Казвам го, защото оптималната температура на сушене трябва да е в диапазона 12-18 С (по изключение 20С), при влажност около 70-75 %, и съвсем умерено течение на въздуха 1 м/с. Дори и през хладните месеци не могат да се постигнат достатъчно добри условия за Дзверски вкусен домашен колбас: често от външната страна пресъхва, а в средата остава сух, което се дължи на влажността - трябва продуктът и средата, в която се суши да имат почти еднаква влажност и т.н.
Близък ме подсети, че за тази цел би могла да се ползва малка вертикална витрина от сорта на тези, в които целогодишно ни продават разни безалкохолни. 
Започнах проучване за тях, но се оказа, че плюсовата им температура е максимум 15С като на повечето такива е дори по-ниска - масово около 12С. При това не всички имат вграден вентилатор. Пък и да се намери такава ниска като хладилник се оказа почти мисия невъзможна - в нито един магазин за бяла техника втора употреба не открих такава, само големи и то на доста яка цена. Попаднах на една единствена в редовен магазин, но цената ме отказа от всякакви подобни търсения.
Тогава след поредното търсене установих, че най-подходяща е хладилна витрина за вино: има подходящ температурен режим - до +22С, има вентилатор, има и две нива, които поддържат различна температура и с един обикновен датчик за влажност и този проблем се решава.
Та от вчера съм горд собственик на подобно Чудо, благодарение на приятел, който взе присърце зоровете ми.
Ето го и чудото, което веднага влезе в употреба:




Както се вижда, направо е идеално за целите ми.
Правя тази публикация, защото който има мерак домашните му сушени колбаси да бъдат наистина вкусни и почти професионално направени, би могъл да открие подобно нещо и да го пригоди за собствените си цели.

А моята "сушилна камера" вече бе заредена с първата партида от новите "Бомбички на Дзвера".

Благодаря ти, приятелю, и Наздраве!

7 коментара:

  1. А как регулирате влажността в "сушилната камера"?

    ОтговорИзтриване
  2. Това е единственият проблем. Слагам съдина на свобода

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аха. И когато има нужда от влажност поставяте отворен съд с вода, а когато е в повече влажността махате съда? Аз съм си мислел за овлажнител за въздух, но са сравнително големи и неудобно.

      Изтриване
  3. Има обезвлажнители, които са малки по размери и работят с елемент на Пелтие, добри са, аз съм с такъв, само че моята камера е по-голяма и се справя добре.
    Има също и овлажнители със същите размери, но вече се намесва и електрониката. Трябва контролер, който да ги управлява, аз така направих.
    От месец ноември не съм я спирал.
    Ако искате помощ пощата ми е: ge4ev@mail.bg

    ОтговорИзтриване
  4. Има обезвлажнители, които са малки по размери и работят с елемент на Пелтие, добри са, аз съм с такъв, само че моята камера е по-голяма и се справя добре.
    Има също и овлажнители със същите размери, но вече се намесва и електрониката. Трябва контролер, който да ги управлява, аз така направих.
    От месец ноември не съм я спирал.
    Ако искате помощ пощата ми е: ge4ev@mail.bg

    ОтговорИзтриване
  5. Това го знам, но само теоретично. Само че съм толкова технически неграмотен че като реша крушка да сменям, задължително ме хваща тока. Иначе съм схватлив, но трябва да ми е обяснено добре или да съм го проучил много добре. Благодаря за идеята. Ако имаш желание, може да ми пишеш по-подробно

    ОтговорИзтриване